Eerste dagen - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Teun Lemans - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Teun Lemans - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Teun

Blijf op de hoogte en volg Teun

04 Februari 2015 | Brazilië, Florianópolis

Hallo vrienden, familie, kennissen en mensen waar dit verslag niet voor bedoeld is.

Zoals de meeste wel weten zit ik op dit moment in Brazilië, ik zit op het moment in Blumenau maar ik zal bij het begin van mijn reis beginnen.

03-02-2015 - De dag voor vertrek
3 februari was een drukke dag. Zoals de meeste mensen weten houd ik van een vroege en goede voorbereiding, wat moest ik dus nog doen? Juist ja, alles..

Ik heb 's nachts nog even een Bed&Breakfast geboekt in Florianópolis. Overdag moest mijn laptop nog gemaakt worden in Berkel-Enschot, mijn koffers moesten nog gepakt worden en uiteraard waren ook mijn vliegtickets nog niet uitgeprint. Ik ben rond 12 uur opgestaan en zo rond de klok van 00.00 was alles eindelijk klaar voor vertrek.

04-02-2015 - De aankomst
Om 3 uur 's nachts heeft Jelle mij opgepikt en zijn we richting Alphen vertrokken, hier hebben we Yvon opgehaald om door te touren richting Schiphol.

Vanuit Schiphol ben ik naar Heathrow, Londen gevlogen. Wat een verschrikkelijk groot vliegveld is dat, gelukkig was alles redelijk goed aangegeven dus snel door naar mijn volgende vliegtuig. Te voet? Nee joh, je pakt gewoon de tram op het vliegveld, lopend doe je er volgens mij een complete dag over.

Vanuit Heathrow ben ik doorgevlogen richting Guarulhos, São Paulo. Aangezien je op Heathrow niet mag roken en de vlucht tussen Londen en São Paulo nou niet bepaald kort is heb ik de eerste gelegenheid om naar buiten te gaan dus met beide handen aangegrepen. Twee sigaretten gerookt en nog een Nederlander tegengekomen. Natuurlijk is alles hier in Brazilië heel goed aangegeven, zeker als het aankomt op vervoer zoals vliegtuigen en bussen. Ik heb dus zeker 5 terminals van dichtbij gezien, zeker twintig personen gesproken die allemaal geen Engels verstonden tot me uiteindelijk met handen en voeten duidelijk gemaakt kon worden waar ik moest zijn. Als een gek naar de volgende terminal gerend met mijn twee koffers en een rugzak en precies op tijd aangekomen bij de balie. Op naar Florianópolis!

Guilherme, de eigenaar van de Bed&Breakfast had me verteld dat ik voor ongeveer 40 Reais van het vliegveld naar zijn huis kon komen. Aangezien ik nog redelijk warme kleren aanhad zagen de taxi chauffeurs natuurlijk meteen dat ik niet uit Brazilië kwam. Er kwamen gelijk twee chauffeurs op me afgelopen die me natuurlijk wel voor een leuke prijs naar mijn bestemming konden brengen. Zou je denken, 80 Reais werd er gevraagd. Gelukkig kon een van de chauffeurs een beetje Engels dus ik heb maar even gedaan alsof ik deze reis al 100 keer gemaakt heb. ‘’80 Reais? No way, normally it’s 40!” Als ik dertig had gezegd was het misschien ook nog goed geweest want 40 Reais bleek totaal geen probleem te zijn.
Reais moet je overigens ongeveer door drie delen om het te vergelijken met Euro’s. 40 Reais is namelijk

Ik ben in het donker aangekomen in Florianópolis, Guilherme heeft me nog een eitje en een kleine rondleiding door het huis gegeven en toen snel naar bed. En ohja, eerst nog even mijn eerste Braziliaanse biertje gedronken natuurlijk!

05-02-2015 – De eerste dag
Om 9 uur schrok ik wakker, sinds wanneer doet de verwarming het in ons huis en wie heeft mijn rolluik open gedaan?! Oh wacht, we zitten in Brazilië…

Korte broek en een shirtje aangetrokken en met mijn duffe kop naar beneden. Goedemorgen word er geroepen, zonder erg zeg ik hetzelfde terug. Wacht even, dat is Nederlands.. Blijkt er een Nederlandse vrouw in hetzelfde Bed&Breakfast te verblijven. Wat gepraat over waarom we beide in Brazilië waren en dat soort dingen. Zelf had ze een Nederlands restaurant gehad in de provincie0 São Paulo en daar had ze dus ook iets van 15 jaar gewoond. Sinds ik geloof 2003 woonde ze weer in Nederland maar nu wilde ze toch weer in Brazilie gaan wonen. Ze was dus op vakantie maar ondertussen ook een beetje aan het rondkijken voor een huisje. Ze vertelde me dat ze naar Lagoa da Conceição zou gaan vandaag, een of ander toeristisch plaatsje aan een gigantisch meer. Of ik mee wil? Laat me even denken, ik heb geen idee waar ik ben, behalve Guilherme praat niemand hier Engels en jij spreekt Portugees. Graag!
De gehele dag dus door het prachtige Florianópolis gelopen en wat getourd met de bus. Dit is zonder twijfel de mooiste stad die ik ooit gezien heb. Overal waar je kijkt is natuur, tussen de flatgebouwen in, tussen de weghelften in, op balkons. De wegen zijn op de meeste stukken van hetzelfde niveau als in Nederland. Je ziet nergens blikjes, plastic of peuken liggen, prachtig!

De bussen zijn overigens heel raar voor een Nederlander, je stapt in, voordat je betaald hebt stampt die chauffeur zijn rechtervoet in tot het uiterste en scheurt weg. Achter de chauffeur zit dan iemand om het geld te innen, je betaald voor de bus 3.10 Reais. Probeer dat maar eens in je portemonnee te vinden terwijl die gek voorin als een malle aan zijn stuur loopt te trekken. Maar goed, deze reiziger stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen, dus als ik nu met de bus rijd zorg ik dat ik geld vast heb voordat ik instap, het liefste gepast.

Verder hebben we vandaag veel regen gehad en heb ik nog even met een gitarist/zanger gepraat van een kroegje aan het water.

06-02-2015 – Portugees
Vandaag veel aan mijn Portugees gewerkt met de app Duolingo. Deze app heeft geen Nederlands-Portugees versie dus we doen de Engels-Portugees versie.

Verder ben ik nog naar de Carnival geweest in Florianpolis maar dit was ontzettend druk en ik ben er niemand tegen gekomen die Engels sprak dus dit was van korte duur.

Ik zal de rest een andere keer uittypen want het is veel te warm om achter een laptop te zitten.

Groetjes uit Brazil!

  • 11 Februari 2015 - 18:15

    Rian Lemans:

    Leuk verslag Teun spanneend waar je uitgestapt bent kijk uit naar t vervolg adios

  • 11 Februari 2015 - 19:09

    Marionne:

    Nou Teun en dat is nog maar het begin van het avontuur daar. Zoals ik lees moet je toch meer als Engels gaan leren ja. Nou ja is nooit verkeerd toch? Een leuk verslag van je reis ik ga je zeker volgen. Groetjes vanuit Goirle

  • 11 Februari 2015 - 20:32

    Jolanda:

    Fijn dat je een blog bijhoud. Heel leuk om te lezen. Jij hebt het er al naar je zin denk ik.
    Groetjes mamaxxxxx

  • 11 Februari 2015 - 20:39

    Toon:

    Super, wat een leuke ervaring, succes verder. we kijken uit naar 't volgend verslag!

  • 12 Februari 2015 - 00:25

    Norbert:

    Ha' Teun,

    Veel plezier!
    En als je nog wat papegaaien kunt vangen voor mij!
    Ik hoor het wel!
    Wanneer ze in Nederland zijn..

  • 14 Februari 2015 - 11:06

    Ria:

    Kei leuk die verslagen van jou. En nu niet teveel in die beergarden zitten hé. Anders gaat het niet goed komen met je blog.

  • 14 Februari 2015 - 11:06

    Ria:

    Kei leuk die verslagen van jou. En nu niet teveel in die beergarden zitten hé. Anders gaat het niet goed komen met je blog.

Tags: Brazil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Florianópolis

Brazilie

Voor de geïnteresseerden

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2015

Foz do Iguaçu

05 Juli 2015

Bye, bye, Blumenau

20 Mei 2015

Vakantie

27 Maart 2015

Life goes on

13 Februari 2015

Carnaval
Teun

Brazil

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 13852
Totaal aantal bezoekers 16715

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 05 Augustus 2015

Brazilie

Landen bezocht: