Life goes on - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van Teun Lemans - WaarBenJij.nu Life goes on - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van Teun Lemans - WaarBenJij.nu

Life goes on

Blijf op de hoogte en volg Teun

27 Maart 2015 | Brazilië, Blumenau

Hallo mede gringo’s en gringa’s!

Mijn laatste verslag is ondertussen alweer zo’n anderhalve maand oud dus ik dacht dat het ondertussen weer tijd werd voor een nieuw verslag. Verschillende mensen hebben mij de laatste tijd gevraagd of bijna gesmeekt of er nog een nieuw verslag zou verschijnen. Zoals mijn moeder maar al te goed weet, hoe vaker je mij iets vraagt, hoe langer het gaat duren. Maar moeders zou moeders niet zijn als ze niet bij elk contact moment zou zeuren om een nieuw verslag.

Waar zullen we eens beginnen.. Hier in het verre Brazilië begint deze Nederlandse snuiter zich al aardig thuis te voelen. Ik heb ondertussen, helaas, een routine en er zijn dus daadwerkelijk dingen die moeten gebeuren. Hoe ziet mijn dag er dan uit?

Allereerst heb ik natuurlijk school, de officiële hoofdoorzaak van mijn bezoek aan dit prachtige land. De universiteit bevind zich, zoals eerder al verteld, naast mijn appartement. Punctueel als ik ben kom ik natuurlijk alsnog zonder enige moeite een kwartier te laat. Het mooie van dit land is dat dit hier normaal is en niemand dus raar opkijkt als dat gebeurd. Tenminste, zolang je ze niet verteld dat je hier niet werkt en naast de universiteit woont. Nu is er echter een probleem, de docenten wachten gewoon een kwartier omdat ze weten dat waarschijnlijk de helft van de studenten nog niet gearriveerd is… Nou ben ik gekke henkie niet en ik ga dus echt niet elke dag een kwartier zitten wachten op andere studenten. Gevolg? Juist, ik heb er een gewoonte van gemaakt om een kwartier later te vertrekken. Wat dus eigenlijk gewoon betekend dat ik een halfuur te laat ben. Maar goed, tot nu toe heb ik nog geen enkel college gemist dus ik vind dat ik best goed bezig ben.

Mijn overige dagelijkse activiteiten zijn, uitslapen, twee keer per dag uit eten, kroeg hangen en veel rondlopen. Aangezien we bij mijn colleges gebleven waren gaan we daar ook gewoon lekker verder. Mijn colleges zijn, op donderdag na, van 18.30 tot 22.00. Na deze colleges ga ik trouw naar mijn vaste terras stekkie waar ik op het moment van schrijven net vanaf gerold kom. Wat doet een Nederlander na het beschaafd drinken? Een kebabtent zoeken natuurlijk, geen succes hier dus ik parkeer mezelf vrijwel dagelijks bij de Subway binnen. Afhankelijk van het tijdstip ga ik daarna slapen of kijk ik nog een aflevering van de tientallen series die ik nog een beetje probeer te volgen.

School is in de avond dus een wekker zetten zou bijna te gek voor woorden zijn, tot nu toe heb ik mezelf slechts één keer bijna verslapen voor mijn college. Meestal rol ik ergens rond 12 uur mijn bed uit. Vervolgens mezelf even proberen te fatsoeneren en dan richting de supermarkt waar je in de middag uitgebreid kunt eten voor bijna niks. Erg wennen want de hoofdmaaltijd in Brazilië vind plaats in de middag, iedereen verlaat zijn werk en neemt zo’n anderhalf uur pauze om eens uitgebreid te gaan eten. Uiteraard pas ik mezelf prima aan en probeer ook ik in de middag, voor mij ochtend, een stuk vlees naar binnen te werken. Als dat gelukt is ga ik afhankelijk van het weer nog het een en ander doen, wanneer nodig werk ik wat aan school, misschien Skype ik nog even met mijn vriendelijke volgers, breng of haal ik mijn was bij de wasserette of ik loop gewoon doelloos een rondje door de stad. Eten doe ik meestal na mijn colleges aangezien ik voor mijn colleges over het algemeen geen honger heb. Zo, dat is eigenlijk ongeveer wel mijn routine voor de dag.

Zoals eerder al vermeld zijn mijn colleges normaal van 18.30 tot 22.00. Op donderdag heb ik Portugees, die les begint om 16.00 dus op donderdag zit ik van 16.00 tot 22.00 op de universiteit. Na mijn lessen op donderdag begint mijn weekend wat helaas alweer eindigt op dinsdag. Kortom, ik vermaak mezelf hier wel.

Ik wil jullie nog twee dingen vertellen voordat ik mijn verhaal voor vandaag af ga sluiten. Allereerst ben ik vandaag op televisie geweest. Of ja, of ik ook daadwerkelijk al uitgezonden ben daar heb ik geen idee van maar de opnames waren in ieder geval vandaag. Ik heb geen idee waarom ze ons als exchange studenten zijnde op televisie wouden maar blijkbaar zijn ze hier nog blij met buitenlanders die niet veel verder dan ‘Ola’ komen als het gaat om de nationale taal. Iets waar wij in Nederland niet altijd hetzelfde over denken, uitzonderingen nagelaten uiteraard.

Verder wil ik nog even vertellen waarom ik colleges in de avond heb, voordat ik die vraag twintig keer gesteld krijg. Aangezien de overheid hier niet zo vrijgevig is als het om studenten gaat werken deze mensen gewoon 40 uur per week. Voor mij is het natuurlijk erg relax om in de avond college te hebben maar ik kan me wel voorstellen dat als je elke dag acht uur werkt je weinig zin meer hebt om daarna nog eens vier uur in de schoolbanken te gaan zitten. Dan ben je vervolgens om tien uur klaar met school maar omdat je overdag geen tijd hebt moet je dus thuis nog even gaan studeren. Dat ik in Nederland enkel in de weekenden werk dat begrijpen ze hier niet helemaal, kan ik daar mijn school van betalen dan? En wat heeft taxi rijden in hemelsnaam te doen met je opleiding? Tjah, hoe ga je dat uitleggen?

Mensen, de groeten en heel veel sterkte toegewenst in dat koude kikkerland!

  • 27 Maart 2015 - 23:44

    Marionne:

    weer mooi verhaal Teun, en koud is het zeker dus neem ik je moeder maar mee naar een warmer oord

  • 31 Maart 2015 - 09:09

    Gijs:

    nog geen verkeerd idee om ook te gaan werken dan? Haha

  • 23 April 2015 - 17:11

    Ops:

    Mooi verhaal groetjes Opa



  • 20 Mei 2015 - 09:51

    Rian:

    ondertussen al mei Teuntje, nog veel geschreven of alleen maar geslapen, gegeten en gez....? groetjes Rian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Blumenau

Brazilie

Voor de geïnteresseerden

Recente Reisverslagen:

14 Juli 2015

Foz do Iguaçu

05 Juli 2015

Bye, bye, Blumenau

20 Mei 2015

Vakantie

27 Maart 2015

Life goes on

13 Februari 2015

Carnaval
Teun

Brazil

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 16702

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 05 Augustus 2015

Brazilie

Landen bezocht: